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Mario Lucio

Mario Lucio (Kap-Verden)
Official Website

Album: „Badyo“ (23.01.2008 - Lusafrica/Roughtrade)
Booking Worldwide
Line-up: 6+1


Hörprobe




Mario Lucio, Gründer und Bandleader der Musikgruppe „Simentera“, ist es gelungen, ein Album einzuspielen, das zum Tanzen und Träumen verführt, das Kapverdianer und Kenner dieser einzigartigen Musik beglücken wird und alle anderen herzlich dazu einlädt, eine neue musikalische Welt zu betreten.


Biografie

„Inseln sind immer besonders kreative Räume. Als würde die Musik eine Brücke gegen die Isolation schlagen, als sei sie ein Schrei gegen die Einsamkeit…“ Mia Couto, mosambikanischer Schriftsteller.

Mário Lúcio ist in Tarrafal, im Norden der kapverdischen Insel Santiago aufgewachsen und somit ein waschechter „Badio“*, wie die ehemaligen entflohenen Sklaven und heutigen Einwohner dieser Insel genannt werden.

Mário Lúcio verlor schon als Kind seine Eltern und wurde von der Armee aufgenommen. In einer Kaserne aufzuwachsen war für Mário Lúcio eine große Chance. Die Armee zog zuerst sehr einfache Menschen von allen anderen kapverdischen Inseln und später auch die Mittelschicht ein, die dem wissensdurstigen Kind die unterschiedlichsten Kulturen und Musikrichtungen direkt ins Haus lieferten. So lernte Mário Lúcio die feinsten Nuancen der kreolischen Sprache, die verschiedenen Spielweisen auf dem Cavaquinho oder der Gitarre, die traditionellen Instrumente und die vielfältigen Rhythmen der Inselgruppe. Ihm wurde sehr früh klar, über welchen kulturellen Reichtum seine Heimat verfügte und er ahnte den hohen Stellenwert, den die Völker- und Kulturmischung in seinem weiteren Leben einnehmen würde. Fortan wird Mário Lúcio die Idee der Kreolisierung in allem, was er tut, verfolgen: in der Poesie, in Romanen und Theaterstücken, in der Malerei und natürlich auch in der Musik.

„Eigentlich arbeite ich, ohne es zu wissen, seit 30 Jahren an diesem Album. Es hat mich immer fasziniert, wie sich so unterschiedliche Rhythmen wie Mazurka, Walzer oder Polka einerseits und die Einflüsse des afrikanischen Kontinents andererseits in der musikalischen Seele des kapverdischen Volkes derart vereinen konnten, dieses Phänomen wollte ich verstehen“ , erklärt Mário Lúcio. Ob während seines Studiums auf Kuba, wo er in der afro-kubanischen Kultur eine weitere Form der Kreolisierung entdeckte, oder im Rahmen seiner weltweiten Tourneen mit seiner Band Simentera, Mário Lúcio hat stets und überall komponiert und seine eigene Musik in der anderer Völker aus Brasilien, Senegal, Finnland, Portugal oder China wieder gefunden.

In seinen Texten schreibt Mário Lúcio viel über sich selbst, über seine Kindheit und seine Emotionen. Seine Lieder erzählen Geschichten von Menschen, von Schwarzen und von Weißen und natürlich von Kreolen. „Ich wollte ein organisches Album aufnehmen, dessen Haut den Geruch von Gewürzen trägt“ gibt Mário Lúcio als Erklärung für die Wahl der traditionellen einsaitigen Geige „Cimboa“, die Arbeit mit den ursprünglichen Rhythmen Funana, Tabanka oder Batuko, den Einsatz der Stimmen sowie die Nutzung von verschiedenen Alltagsgegenständen wie Waschschüsseln, Besen oder Glasflaschen.

„Badyo“ besticht durch Einfachheit und Ehrlichkeit, zwei Eigenschaften, die die Badios von Santiago sich selbst zuschreiben. Doch gerade auf dieser Insel ist eine komplexe Musik entstanden, die mitten im Ozean zwischen den Kontinenten steht und trotzdem nicht die Balance verliert. Mário Lúcio ist es gelungen, ein Album einzuspielen, das zum Tanzen und Träumen verführt, das Kapverdianer und Kenner dieser einzigartigen Musik beglücken wird und alle anderen herzlich dazu einlädt, eine neue musikalische Welt zu betreten.

Presse

„Lucios Lieder und die Begleitmusik dazu- durchaus nicht nur das Meer, sondern auch Freiheit, Frieden und Freundschaft thematisierend und auch ein bezauberndes Wiegenlied enthaltend – hatten allesamt einen geradezu einschmeichelnd melodiösen Klang“

16.1.2008, Bonner Generalanzeiger

Press text English

„In fact, I’ve been working unconsciously on this album for 30 years. I’ve always been fascinated by the way the different rhythms such as mazurka, valse or polka on one hand, and the influence of the African continent on the other hand get melt in the Cape Verdean musical soul. I wanted to understand this phenomenon” Mario Lucio explains. Either during his studies in Cuba, where he discovered a new kind of Creolity, or while he toured around the world with his band Simentera, Mario Lucio has always composed, anywhere he was, and rediscovered his own music among those of the people in Brazil, Senegal, Finland, Portugal, or China.

Mario Lucio’s lyrics talk about himself, about his childhood and about his emotions. His songs tell the stories of men, of blacks and of whites, and of course of Creole people. “I wanted to record an organic album, whose skin bears the taste of spice” explains Mario Lucio concerning the choice of the “Cimboa” (traditional single string violin), the use of traditional rhythms (funana, tabanka or batuko), the way to sing or the recording of objects of everyday life such as washbowls, brooms or glass bottles.

„Badyo“ impresses by its simplicity and its honesty, two qualities which the Badios of Santiago refer to themselves. But barely on this island, a complex music is born which is on the middle of the ocean, between two continents. However, it has not lost anything of its harmony.

Mario Lucio, founder and leader of the musical group Simentera has managed to record an album “Badyo” which drags people into dance and dreams, which delights the Cape Verdean people and the lovers of this culture, and which invites all the other ones to discover a new musical world.

Biography English

Lúcio Matias de Sousa Mendes, better known by his artistic name, Mário Lúcio Sousa, was born in Tarrafal, on the island of Santiago, Cape Verde, on October 21, 1964. It was there that he finished his elementary school studies. His father died when he was 12 years old, and at 15 he became an orphan, together with his seven brothers and sisters, when his mother passed away. When he was 12, he was adopted as a pupil of the Armed Forces, and went to live as a boarder in the barracks located in the former Tarrafal Concentration Camp, under the guardianship of the Military. He carried out his secondary school studies in Tarrafal. He obtained a State scholarship upon entering high school in Praia. During his academic career he stood out as a brilliant student, cultural activist and musician. In 1984 he obtained a scholarship from the Cuban government to study Law at the University of Havana, from which he graduated in 1990. He returned to Cape Verde and practiced as an independent lawyer. He was a Deputy in the Cape Verdean parliament from 1996 to 200. He served as Adviser to the Minister of Culture (1992) and was recently named Cultural Ambassador of Cape Verde.

Music. Mário Lúcio Sousa is founder and leader of the musical group Simentera, which marked a turning point back towards acoustic music in Cape Verde and claimed continental African culture as an element of Cape Verdean cultural identity. His conceptions earned him an invitation from the Cape Verdean government to serve as Adviser to the Commissioner for Expo/92 and author of Cape Verde’s musical project for the 92 Seville Expo and the 98 Lisbon Expo. He is a multi-instrumentalist and arranger of various albums by Cape Verdean solo artists. He is founder and director of the Quintal da Música Cultural Association, whose private cultural center works for the valorization of traditional music and children’s access to learning and the promotion of their talents. As a composer, he is a member of SACEM (Societé française des Droits d’auteur), with compositions recorded by Cesária Évora and other Cape Verdean artists. He is the permanent composer of the company Raiz di Polon, the only contemporary dance formation in the archipelago. He composed the soundtrack for the theater play “Adão e as Sete Pretas de Fuligem,” which he also authored on request for Porto European Culture Capital and which was staged by João Branco. He is the founder of Fesquintal de Jazz, the Cape Verde International Jazz Festival. He has performed concerts in the United States, Brazil, France, Germany, Sweden, Finland, Norway, Austria, Senegal, Mauritania, Portugal, Switzerland, Slovenia, Greece, Spain, Luxemburg, Belgium, Italy, Romania and England, among other places. Together with the group Simentera, he recently recorded in France the CD Tr’adictional, his musical project on miscegenation, in which Cameroon’s Manu Dibango, Senegal’s Touré Kunda, Brazil’s Paulinho Da Viola and Portugal’s Maria João and Mário Laginha participated. He is a student of traditional musical forms, among them the vocal music of the Rabelados religious community of the island of Santiago.

Literature. He is the author of the following works: Nascimento de Um Mundo (poetry, 1990); Sob os Signos da Luz (poetry, 1992); Para Nunca Mais Falarmos de Amor (poetry, 1999); Os Trinta Dias do Homem mais Pobre do Mundo (fiction, 2000 – winner of the 1st edition of the Portuguese Language Bibliographical Fund award); Adão e As Sete Pretas de Fuligem (theater, 2001).

Painting: Mário Lúcio Sousa belongs to the movement of the new generation of Cape Verdean painters. He has participated in various exhibits in Cape Verde and abroad.

On Tour top

Date Ort
Sa. 29.11.08P-Lisbon (Sao Jorge Cinema)
So. 23.11.08AUT-Dornbirn (Inatura)
Fr. 21.11.08D-Stuttgart (Laboratorium)
Mi. 19.11.08CZ-Prag (Baracnickarychta)
Di. 18.11.08AUT-Wien (Szene Wien)
Mo. 17.11.08AUT-St.Pölten (Musikcafe Egon)
So. 16.11.08CH-Zürich (Moods - im Schiffbau)
Fr. 14.11.08D-Potsdam (Nikolaisaal)
Do. 13.11.08D-Lollar (Kirchbergforum)
Mi. 12.11.08L-Luxemburg (Eglise St. Esprit)
So. 06.07.08D-Berlin (Literaturwerkstatt)
Do. 03.07.08P-Lisbon (Onda Jazz)
Sa. 28.06.08F - Paris (New Morning)
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